Tuesday, March 26, 2013

Mizz Liza



Bila melihat profile gambar Mizz Liza, teringat pada hari PLKN, tapi itu semua sudah berlalu, hari yang lama, dan jauh di hujung semesta, (Apa aku merepek ini?) hehe

Sebenarnya entri kali aku nak bincangkan tentang masa depan. Masa depan yang tidak diketahui, oleh sesiapa pun. Masa hadapan itu selalu dikaitkan tentang impian seseorang. Sebab impian itu dipasang ketika kita masih kecil lagi, dan impian akan dicapaikan sekiranya kita sudah besar dan matang, kita mahu impian itu digenggam erat. Tapi bagaimana pula impian kita ketika dewasa misalnya? Mahu mengahwini seorang wanita idaman? Adakah ia tidak boleh dicapai kerana dikekang oleh masa dan umur?

Masalah ini sudah ada jawapan, ramai yang kahwin dengan pasangan mereka tidak pernah impikan, tapi mereka bahagia. Ini soal hati dan perasaan. Dan masa kita kecil, kita belum kenal hati sendiri dan hati orang lain. Jadi, bagaimana kita ada impian, sekiranya kita tidak kenal hati kita dengan memilih kerja sesuai dan ada jiwa/hati pada kita?

Bila umur yang sesuai untuk kita pasang impian kita? Dan bila impian kita dapat direalisasikan? Untuk persoalan kedua, aku tak tahu. Persoalan pertama, mungkin aku ada jawapanya.
Aku memasang impian mahu jadi seorang saintis, orang kaya, dan popular. Ya, memang buruk impian (popular) tu. Tapi sepanjang aku dalam proses berkembang hingga sekarang, hanya dua sahaja impian aku yang kekal. Saintis dan orang kaya. Sebab tu apabila menonton Ironman, betul2 beri inspirasi. Popular aku tukarkan menjadi manusia yang sederhana sahaja, dan orang lain menghormati aku sebab ilmu aku, bukan pangkat mahupun harta, sama juga aku menghormati orang kerana ilmu dan umur.

Aku tak tahu sekiranya betul apa aku katakan, aku sudah kenal diri aku semenjak kecil lagi. Sebab? Impian aku, dari dulu hingga kini, sama. Dua impian itu. Tidak semestinya aku berbakat dalam dua bidang itu, cuma ia minat dan impian aku.
Dan Mizz Liza pula, impian terbentuk semenjak aku kenal dia di PLKN dulu.
Sekian, terima kasih.

Assalamualaikum. ^_^

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...