Monday, March 25, 2013

Harta Milik Kita, Bukan Rezeki Kita.

Assalamualaikum!

Ingat entri yang lepas? Aku luahkan perasaan aku. Bahawa aku mahu bahagia. Bahagia di dalam kesedaran yang nyata. Jadi, apa telah terjadi selepas aku menulis entri itu?

Beberapa hari kemudian, aku pergi jusco untuk hantar kereta  kakak aku cuci di carwash. Juco Bukit Raja. Aku pun seperti biasa hantar dan kemudian pergi ke tingkat satu. Lepak di MPH, memang niat aku tak mahu beli apa-apa buku, sebab banyak buku belum aku habis baca lagi. Aku pun termenung ke sana, sini. Lihat buku tanpa ada rasa membeli. Membelek-belek, melihat kak-kak universiti sedang cari buku yang tomel-tomel. Aku pun lepas terokai banyak rak buku (Novel, motivasi, agama dan ilmu perniagaan.)

Aku pun duduk berhadapan rak buku motivasi dan agama. Tengok buku ditingkat paling bawah. Belek punya belek, terjumpa satu buku, judupnya "Mudahnya Menjemput Rezeki" terbitan Galeri Ilmu. Aku baca beberapa muka surat. Orang keliling nak lalu dihadapan aku, aku bagi ruang. (Takkan aku nak buat macam ruang peribadi aku sendiri pulakkan? Hehe)

Aku pun baca, memang betul-betul lain aku dapat rasakan. Jiwa aku menjadi tenang. Baca punya baca, aku pun ambik keputusan, nak beli buku ini, tetapi terdetik di minda aku, cukup ke duit aku nak beli? Sebab aku baru beli topup RM30 dan duit aku hanya tinggal seringgit yang banyak. Aku tak kira jumlahnya. Jadi aku risau tak cukup.

Harga buku itu, RM18. Jadi aku pergi ke bilik air jusco, malu lah beb kalau kira duit kat situ. Hehe. Masa aku pergi ke bilik air itu, aku menangis beb! Tak tahu kenapa beb! Haha. Mungkin sebab perjelasan penulis itu tentang kekuasaan Allah dan rezeki.

Aku pun kira duit itu dalam bilik air, selepas melepaskan hajat. Cukup beb! Tiba-tiba ada duit note RM5, tiga keping! Cukup beb! Kemudian, aku pun pergi beli buku.

Nak tahu apa kandungannya? Nanti aku cerita. Okay, baba! Assalamualaikum!

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...