Tuesday, August 23, 2011

Cerpen : Tudung Merah Jambu

"Sofia kau dah siapkan laporan mini mesyuarat itu"soal Saiful.

"Oh,laporan mini..dah siap..nak kena hantar sekarang ke?"kata Sofia sambil menghulurkan laporan itu kepada saiful.

"Ye..kena hantar sekarang..Aku rasa lebih kau pergi hantar sendiri.."

"Hhhmm..yela.."

Sofia bangun dari tempat duduknya dan menuju kebilik Ketua Pengarah Eksekutif.

"Assalammulaikum, Tuan Akmal..Saya nak hantar laporan mini mesyuarat ini"

Akmal memamndang sofia dengan muka kelihatan marah.

"Kenapa baru nak hantar sekarang?"

"Sebab saya baru dapat siapkannya..."

"Sofia kamu pekerja saya yang tak boleh harap..kenapa baru nak hantar..Saya dah suruh saiful hantar semalam..baru hari ini nak hantar?

Sofia mengaru kepala yang tidak gatal.

"Tapi..Tuan Akmal..Saiful yang suruh saya hantar hari ini.."

"Dah jangan lah berdalih lagi..bagi laporan itu"

Sofia tidak puas hati kerana Tuan Akmal tidak memberi peluang dia untuk bercakap. Sofia memberi laporan it dengan wajah yang masam dan bercampur geram.

"Kenapa muka kamu masam?"Tanya Tuan Akmal

"Entah..saya tak tahu"

"Kenapa tak tahu?"

"Mana saya tahu..memang saya tak tahu"

"Kamu jangan gedik lah..perempuan gedik!!"

Sofia jadi semakin geram dan tidak tahan lagi untuk bersabar. Muka merah dan hatinya meronta-ronta untuk melepaskan geram.

"Kenapa tak puas dengan aku?"

Sofia menarik nafasnya sedalam-dalam untuk melegakan sedikit kemarahan.

"Puas.."

"Puas apa?Puas tengok kehenseman saya?"

Sofia semakin meluat dengan bos dia ini.

"Weekk..muka macam tong sampah buat apa"ucap Sofia perlahan.

"Huh apa?..cuba ulang sekali lagi!"soal Tuan Akmal

Sofia terkejut kata-katanya d idengar oleh Tuan Akmal.

"Jawab lah..perempuan gedik!!"jerit Tuan Akmal.

"Weehhh..ini sudah lebih..mentang-mentang lah kau bos aku..ada aku heran dengan kau?..huh?..hormat sikit brader!..Kau ingat kau bos..ceo company bapak kau ini..aku takut dengan kau?huh?..sikit-sikit perempuan gedik..yang kau tu lelaki gigolo!!.."tengki Sofia.

Tuan Akmal marah kerana Sofia mengelarkan diri "Lelaki Gigolo".

"Huh..kau tu yang gigolo dan gedik..sikit-sikit lilit tudung..sikit-sikit lilit tudung..menyampah aku tengok!!"

"Suka hati aku lah..ada aku kacau hidup kau ke gigolo?!!"

"Apa?Gigolo lagi..Weeehh!!..Gorilla!!

"Apa!!..kau kata aku gorilla?..kau lah babun!!

"Huh?!..asal lak..kau lah babun betina!!"

Sofia tidak tahan lagi untuk bertengkar dengan Tuan Akmal lagi dia mengambil keputusan keluar dari bilik lelaki "Gigolo" itu sambil menghentak-hentak kaki tanda protes.

Tuan Akmal ternyata puas kerana perempuan tudung merah jambu yang selalu menglilit-lilit tudungnya kalah dalam pertengakaran itu.

_______________________________________________________

"Dady akmal rasa..Akmal nak sambung belajar lah..Syarikat biarkan Saiful uruskan.."kata Tuan Akmal.

"Kenapa tiba-tiba mahu sambung belajar?"ucap ayah Akmal bersahaja.

"Adalah..nanti Akmal cerita kan okay?"

"Baik lah..ikut keputusan Akmal lah.."

Tiba-tiba pintu rumahnya diketuk. Akmal bangun dar tempat duduknya dan menuju ke pintu hadapan rumahnya. Akmal memulas tombol pintu dan terkejut.

"Kau lagi?Perempun gedik!!..buat kat sini?"

Sofia hanya diam sahaja dan wajah kelihatan menyampah melihat Akmal

"Aku benci kau!!..panggil aku perempuan gedik..gorilla..babun betina!!..aarrggrree..yampah!!"ucap hati Sofia

"Akmal bagi dia itu masuk...Dady nak jumpa dengannya.."

Akaml akur dengan arahan ayahnya. Akmal beri laluan Sofia masuk ke rumahnya. Sofia mendekati Tuan Ismail iaitu ayah Akmal bagi bincang sesuatu mengenai syarikat. Akmal duduk agak jauh dari Sofia dan merenung Sofia dengan perasaan geram.

"Sofia..Saya sesuatu ingin bincang dengan kamu.."ucap Tuan ismail"

"Apa Tuan?perkara ini serius ke?"

"Tak serius sangat..Sebenarnya saya bagi 65 peratus saham saya kepada kamu.."

Mendengar sahaja kata-kata ayahnya Akmal terus membangkang.

"Apa dady cakap?..Dady gila ke nak bagi saham syarikat dady kat Gorilla ini!?"

Sofia bertambah geram apabila mendengar Akmal memanggil dia "Gorilla"

"Sabar..bertenang dulu Akmal..Kenapa Akmal nak risaukan?..Itu kan syarikat dady..Akmal kan nak sambung belajar..biarlah perbincangan perniagaan ini antara dady dengan Sofia."

Sofia tersenyum kecil melihat Lelaki Gigolo tidak mampu buat apa-apa. Akmal masih lagi tidak puas dengan tindakan ayah ingin menjual saham kepentingan sebanyak 65%.

"Kenapa dady nak bagi kat perempuan gedik ini?"kata Tuan Akmal"

""Dady sudah tua..jadi dady mahu orang yang berkaliber sahaja yang boleh uruskan syarikat dady."

"Tak apa..Akmal boleh uruskan syarikat dady..Akmal tak nak sambung belajar.."kata Tuan Akmal dengan nada terkejut.

"Okay lah macam itu..Akmal pegang kepentingan syarikat kita sebanyak 45%..dan Sofia pegang 65%. Sofia jadi Ketua Pengarah Eksekutif dan Akmal jadi Penolong Pengarah Eksekutif.."

Akmal mengaru kepalanya yang tidak gatal. Dia merasa hairan dengan tindakan ayahnya.

"Kenapa dady nak masih lagi beri Gorilla ini saham 65% juga?..kan saya ada..biar saya pegang seluruh syarikat itu..tak perlu jadi Penolong Penagarah!"

"Ini keputusan dady..ini muktamad.."

"Tapi..."

"Sudah..cukup.."ucap Tuan Ismail.

Sofia menjeling dengan berlagaknya tanda puas kerana dapat ayahnya dapat jinakkan ego seorang lelaki yang dia benci.
_______________________________________________________

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...