Wednesday, December 19, 2012

Menjadi Seorang Pelabur. Mengapa Bidang Ini Jadi Pilihan?

Assalammulaikum!

Alhamdullilah! Allah perkenankan doa aku. Doa aku mahu jadi pelabur. Mak aku akhirnya support aku untuk kerjaya masa depan ini. Suka sangat.


Mengapa aku mahu jadi pelabur?

Sebab dalam kehidupan ini, selepas kita keluar dari universiti/kolej. Kita akan bekerja dengan tiga golongan.
Pertama, majikan kita. Sudah tentu kalau tiada majikan, kita nak kerja apa? Kalau tak ada payung, apa kita nak harapkan badan kita tak basah masa musim hujan.

Kedua kita akan kerja untuk kerajaan. Eh, bukan makna kita kerja untuk negara, seperti bangunkan teknologi dan modal insan itu pilihan dan kerja yang bagus. Maksud aku kita kerja dengan kerajaan adalah membayar cukai. Ya. Berbulan-bulan kita kerja tapi akhirnya duit kita mengalir keluar ke kerajaan, membayar cukai, cukai pintu, cukai pendapatan dan dll.

Ketiga pula, kita kerja dengan bank. Sudah tentu dalam kehidupan kita ini, kita akan pinjam duit daripada pihak bank. Ya, itu sangat pasti. Kita lihat ibubapa kita, hari-hari keluar duit bayar duit kereta, duit rumah, barang perabot dan sebagainya. Jadi kesemua tiga golongan ini adalah liabiliti kita dalam kehidupan.

Ya, liabiliti. Aku rasa, aku ada cerita fasal ini kat blog ini juga, korang boleh check nanti.
Melabur dan perniagaan ada teknik bagi mengelak kita kerja dengan tiga golongan ini. Sekian, terima kasih.

Umur aku sekarang 19 tahun.

Assalammulaikum!

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...