Friday, December 7, 2012

Mengorak Langkah Ke Hadapan!

Assalammulaikum!

Langkah menuju ke hadapan. Seperti A ke Z. Itu namanya usaha. Kita mengerakkan sesuatu menjadi kenyataan. Ya! Haha. Jadi duit sudah banyak. Haha! (Padahal bukan banyak mana pun!) aku mahu kembali ke dunia perniagaan (Cewah ayatnya) Sebelum banyak kali gagal dalam perniagaan ini, sebab pertama tiada ilmu.

Sekarang aku sudah kenal sedikit sahaja perniagaan itu bagaimana rupanya, bentuknya dan sebagainya lah. Sebelum melakukan sesuatu kita perlu ilmu dan guru. Ya! Begitu lah nampaknya. Aku perlu membaca buku-buku berkaitan perniagaan dan berguru dengan usahawan mahupun para pelabur yang berjaya dan kaya raya. Bukan hormat orang kaya ini, hormat hanya kerana ilmu sahaja. Itu lah tepat sekali. Yeah!

Kemudian, apakah yang aku kejarkan sekarang ini?

Semua ini soal masa depan. Mengubah paradigma dan fikiran. Semua tentang satu generasi ke satu generasi. Generasi akan datang perlu memahami bahawa bekerja makan gaji tidak menikmati apa-apa kelebihan dari segi kewangan hanya senang dan selesa apabila bekerja dengan kerajaan mahupun sektor swasta. Mereka perlu memahami perkara dengan melihat moyang mereka! Siapa moyang mereka? Aku lah! Jangan salahkan anak, sekiranya diri kita tak ada ilmu. Kalau mereka melihat moyang atau orang tua mereka berfikir, mereka akan turut ikut sama. Jadi, aku lah generasi pertama yang akan mendidik generasi aku (apabila aku sudah kahwin lah) hehe. Semua perlukan ilmu dan pengorbanan. Ya, pengorbanan.

Apa-apa pun walaupun masih jauh, aku perlu fikirkan sekarang. Walaupun anda lihat aku gila sikit, tapi perkara ini sudah lama aku fikir. Ia penting dan bernilai. OK,

Assalammulaikum!

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...