Tuesday, December 25, 2012

Kurangkan Melihat Punggung Wanita.

Memulakan ilmu perniagaan itu memang memerlukan persiapan yang betul dan rapi. Teorinya sama seperti kebanyakan kita menduduki peperiksaan besar mahupun awam. Aku ambil contoh matematik, matematik memerlukan latihan berterus supaya kita memahami dan tidak tercenggang di hadapan kertas peperiksaan nanti. Begitu juga dengan dunia bsines, Donald Trump mengatakan persiapan amat lah penting. Kata Robert Kiyosaki,

"Ramai orang melaburkan wang mereka, berbanding melaburkan masa mereka mempelajari tentang wang."

Kata Robert Kiyosaki itu memang tepat. Tindakan melaburkan wang sebelum mempelajari ilmu tentang wang sesuatu tindakan yang pelik. Sama seperti seseorang mengambil peperiksaan awam atau besar tanpa membuka buku teks mahupun menghadiri kuliah. Donald Trump dan Robert Kiyosaki bermain permainan ini. Bagi mereka, mereka seronok dan ghairah apabila bermain. Sebab dalam permainan ini mereka yang kawal permainan. Bagaimana mereka bermain?

Permainan= Bisnes

Mereka berdua mengesyorkan pada sesiapa yang mahu menjadi kaya, supaya memilih menjadi pelabur dan menjadi usahawan yang memiliki perniagaan besar. Mereka bukan memaksa kita memiliki perniagaan besar sehingga mampu membayar gaji lebih 500 pekerja dalam satu syarikat. Tetapi mereka menyuruh kita berfikir seperti mereka. Mengapa mereka menjadi kaya dan bagaimana mereka berfikir tentang dunia bisnes. Kata mereka supaya belajar dan terus belajar. Bermain permainan seperti Monoply mahupun CASHFLOW ciptaan Robert sendiri, membantu diri kita melihat dunia bisnes dengan lebih dekat.

Kata cikgu saya, ketika SPM 2010 dulu,

"Kalau kita nampak lubang besar di hadapan kita, kita perlu berlari dari awal lagi sebelum berjaya melepasi halangan yang besar begitu. Kembali berfikir, kita semakin dekat dengan lubang besar itu atau masih lagi jauh?"

Kata rakan saya pula,

"Kurangkan melihat punggung wanita, melihat lah masa hadapan punggung kita. Adakah kita duduk di kerusi empuk atau sebaliknya?"

Sekian. Assalammulaikum!

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...