Wednesday, December 26, 2012

Kopi Berjiwa Besar!

Seorang sahabat saya memesan minumannya iaitu air kopi. Setelah beberapa saat minumannya tiba di meja kami.

Dia suruh saya merasa kopi itu, saya mengeleng kepala tanda tidak mahu. Dia memujuk saya dengan lembut. Lalu saya minum untuk menjaga hati sahabat saya.

Tiba-tiba dia bertanya,

"Bagaimana rasa kopi itu?"

Balas saya,"Sudah tentu pahit rasanya!"

"Tetapi bagaimana pula aku tambah sedikit air suam? Rasa pahit itu hilang tak?"

Saya teragak-agak mahu menjawab. Lalu saya diam seribu bahasa. Dan menjungkit bahu berkali-kali.

"Rasa pahit itu tetap ada walaupun ditambahkan air suam. Sebaliknya kalau aku masukkan air kopi ke telaga, kau sangka rasa pahit itu hilang atau tinggal sedikit rasanya?"

Saya mengeleng sambil menjungkit bahu. Balasnya,

"Tinggal sedikit rasa pahitnya. Kau tahu apa aku maksudkan sekarang ini?"

Saya mengeleng lagi, dan kelihatan sedikit kerut dahi sahabat saya itu. Bagi menjaga hati sahabat, saya jawab dengan spontan.

"Kau belum minum lagi kopi ini, mungkin kau haus dan kau suka menikmati rasa pahit kopi itu yang besar-besar punya," Sambil tersengih-sengih.

"Bukan itu maksud aku, kalau gelas itu kecil rasa pahitnya menyerlah, sebalik kalau gelas itu besar punya rasa pahit kurang malah sedikit saja. Gelas itu adalah jiwa kau sendiri, kalau jiwa kau kecil kau rasa kehidupan ini pahit, sebaliknya jiwa besar, kau rasa kepahitan hidup ini adalah kecil sahaja."

Mulut saya ternganga luas, kata-kata yang diucapkan pernah saya dengar, tetapi sehingga sekarang saya tidak tahu daripada mana saya mendengarnya.

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...