Friday, August 17, 2012

Ramadan Akan Meninggalkan Kita.

Assalammulaikum !

Sebenarnya saya ada sejarah tersendiri dalam ramadan dan kehidupan saya. Ramadan dan peribadi saling berhubung dalam diri saya. Tahun-tahun lepas keduanya saling bertentangan tetapi tahun ini tidak. Tahun ini bulan ramadan menguji keimanan saya dan jiwa saya yang hitam ini.

Bulan ini memang mulia dan sungguh mengajar manusia supaya menjadi manusia yang mulia selepas ramadan. Saya duduk di bulan yang kali pertama saya dapat rasakan kemanisan dan pendidikan dari bulan ini. Yang tiada di bulan-bulan lain. Memang saya gagal di bulan ini untuk melawan nafsu, tetapi ia lebih baik pada ramadan tahun-tahun lepas. :D

Lusa kita akan merayakan Bulan Syawal. Sememang perasaan gembira dan kemenangan yang saya rasakan pada tahun-tahun sebelum tidak ada pada tahun ini. Sebab saya tahu saya gagal menempuh dalam ramadan ini dengan baik. Jiwa ini meronta-ronta tidak mahu bulan syawal berkunjung tiba, biarlah saya duduk dalam bulan ramadan 1000 tahun atau lebih. Tetapi itu mustahil dan masa akan terus berlaku dan masa lepas akan dikenang sebagai pengalaman dan terserlah juga keperibadian diri yang jahil.

Kadangkalanya saya rasa malu untuk mengadu pada Allah, sedangkan apabila saya berjaya dan diberikan keselamatan olehNYA. Saya berpaling dariNYA dan tidak taat dan tidak pula menyerah diri ketika dalam suka.

Saya mahu ramadan akan datang dan saya mahu ramadan yang saya mampu rasai dalam kehidupan ini. Ramadan adalah kesukaan saya dan sesungguhnya saya rasa takut apabila ditinggalkan ramadan.

Walaubagaimanapun, masa akan berlalu dan perasaan takut turut juga berlaku.

Sekian, assalammulaikum.

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...