Friday, August 17, 2012

Luar Biasa !

Assalammulaikum !

Pada 11 30 hingga 3.30 pagi restoran keluarga aku diserbu oleh pelanggan-pelanggan yang berpasukan dan saf-saf mereka begitu rapat dan tidak dapat ikawal lagi. Pekerja restoran sudah keletihan semenjak pukul 10 malam lagi sudah melayan pelanggan-pelanggan yang kadangkala bermacam ragam dan kerenah.

Kemudian, aku tiba pada 11.30 dengan gagah serta kaki aku pijak di bumi nyata. Pelanggan-pelanggan ada  yang sedang berbual, termenung, menonton tv, bercinta, berkritik, berhujah, semua mata mereka memandang aku seperti seorang jejaka Hollywood. Aku pun berjalan seperti biasa tetapi sedikit rasa kagum ada di hati. Langkah aku, aku dapat jangkakan seperti bersinar-sinar mata-mata mereka melihat aku, bertambah megah aku dapat rasakan.

Sesungguhnya, jangkaan aku salah. Kepala mereka seolah-seolah memandang aku tetapi anak mata mereka memandang orang dihadapan mereka. Ha ha ha !
Pelbagai bentuk, rupa, warna, kulit, rambut, bertudung, bertudung labuh, berbaju labuh, bertudung bawal, bertudung bogel, jean, selipar, kasut, rendah, tinggi, adik, abang, kakak, mahasiswa/i, professional, separa professional, buruh kasar, membawa motor, kereta, van, bas, berjalan kaki, ada yang ketawa, muram, gembira, wajah kosong, ada yang mesra, lembut, kasar, keras, mereka semua adalah pelanggan restoran aku.

Mereka menikmati pelbagai rasa, selera, kemahuan, dan hawa nafsu. Kemudian setelah selesai mereka membayar makanan dan minuman mereka. Kepenatan mula hilang bila melihat mereka berpusu-pusu membayar di kaunter pembayaran yang dijaga oleh Kakak aku. Datang menyerbu, menyakitkan kaki aku, menyerbu kaunter pembayaran memberi ria di hati. he he he !

Luar biasa ! Perasaan itu. Perasaan itu dimiliki oleh mak aku. Kerana dia yang membangunkan restoran ini bersama ayah aku. Sesungguhnya perasaan itu dimiliki oleh orang-orang yang meniaga. Ya, tidak sama perasaan orang yang bekerja makan gaji. Pada aku makan gaji itu seronok, kita akan kerja dijaga majikan kita, tetapi sampai bila?

Oleh demikian, aku suka meniaga. Niche perniagaan perlu aku teliti. Menulis dan menjadi penulis itu juga meniaga kerana penulis itu usahawan. Usahawan melihat peluang dan mengambil peluang.  Melihat pasaran jernih yang besar, membawa keuntungan yang besar. Walaubagaimanapun, aku pegang satu prinsip, iaitu,

"Wang yang besar tidak menjamin mendapat jodoh yang diidamkan."

Jodoh ini soal yan penting dalam kehidupan. Jodoh ini yang akan bersama aku sepanjang hidup. Kita perlu ada jodoh idaman kita, kerana jodoh ada sesuatu perkara yang perlu kita ambil berat.

"Pasangan kita boleh jadi pendorong atau pembunuh kerjaya kita."

Jadi, fikir-fikirkan, bersama :D
Assalammulaikum !

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...