Tuesday, August 14, 2012

Ciri Isteri Idaman Dan Hukuman Yang Nakal.

Assalammulaikum! Hari ini aku mahu berkongsi isteri idaman atau pilihan aku!
Jeng, jeng, jeng!!

Berkongsi pada rakan blogger di sini amat baik dan bermaruah sekali. Bermaruah itu kenyataan nakal aku, jangan ambil berat tentang hal itu. Semua ini akan berlaku selepas hari pernikahan.

Baik, Idaman dari istilah kamus,

"hasrat, keinginan, sesuatu yg diidam-idamkan: dia selalu mengenangkan gadis ~nya" Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Yes! Yes! Yes! seperti digambarkan. Ada 7 ciri-cirinya. Walaupun lebih pada hukuman.

1) Gedik.

Pertama, wanita idaman aku itu perlulah gedik dengan aku seorang sahaja. Maksud apabila sudah menjadi pasangan suami-isteri. Sebelum kahwin gadis itu sopan dan anggun sahaja. Pandang anak mata pun dia menjerling. Amboi, amboi, amboi. Sombongnya dia itu. Okay, Apabila kahwin kegedikan wanita itu teratur dan terkawal. Contoh kalau aku sedang cuci pinggang di dapur dia tutup mata aku kemudian berkata,

"Siapa saya, kalau teka dengan tepat dapat kiss dari saya," dengan nada dibuat-buat kejantanan. Yeah, memang gediks. tetapi berkawal lah. Jangan time mak metua sedang cuci pinggang dia tutup mata mak aku. Kemudian berkata,
 "Siapa ini? Saya tak kenal pun nenek tua ini!" memang cari nahas kegedikannya.

2) Suka peluk aku.

Kalau tengah tonton tv itu. Sekejap peluk, sekejap-sekejap peluk aku. Kemudian aku berkata,

"Kenapa peluk abang ini? dan jawab gadis itu, "Sunyi dan tak biasa tengok tv tanpa peluk-memeluk. "

"Aik, sebelum kahwin peluk siapa?" Dia membalas kesengihannya. Itukan gedik namanya. Tapi dengan aku sahaja.

3) Pakai tudung labuh/ Pengetahuan Agama.
Kalau aku mahu wanita idaman, aku pun perlu menjadi lelaki idaman. Kalau gadis idaman itu menghafal banyak surah Al-quran aku perlu banyak melebihi darinya. Sudah tentu perlu lebih sebab ketua keluargakan. Nanti kalau isteri bertanya hal agama tidak lah pening-pening.

Kalau dia sedang baca Al-quran itu, bawa rotan panjang-panjang letak di sebelahnya. Mesti perangai gediknya hilang, sekira salah bacaan, boleh buli. Suruh dia naik atas kerusi, kemudian menyuruhnya meniup lampu kalimantang sambil mencengkak pinggang. Tiup sampai lampu itu padam. Kehkehkehkeh. Seronok-seronok.

4) Pandai menari.

Eh-eh? Apakah ini? Selain meniup lampu kalimantang sampai padam. Cara buli lain adalah menari tarian tiang ke atau dangdut ke atau lain-lain. Halal kan? Enjoy je lah. kehkehkekeh. Gadis itu dengar sahaja tanpa membantah. Bagus, isteri yang baik.

5) Menjawab soalan.

 Kalau buat apa-apa kesalahan, contohnya jatuh pinggang mangkuk ke ada hukumannya. Kena jawab soalan pengetahuan am sebanyak 20 soalan. Kalau gadis itu salah, kena buat memek muka duckface atau muka comel-comel yang jarang aku melihatnya di facebook. Sebab gambar di facebook semua kata-kata mutiara dari tokoh-tokoh hebat.  Kehkeh, seronok bebeh.

6) Menjadi penceramah.

Kalau isteri mahu menegur aku, aku akan terima. Tetapi teguran mesti bersyarat. Perlu buat gaya Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood Atau Jep Sepah

Betul-betul kena mengikut gaya Usatazah Siti Nor Bahyah itu. Aku renung saja. Biar dia berceramah. Hehe, mesti gelak guling-guling punya.

7) Hukuman Makanan.

Contoh isteri aku tidak suka makan satay arnab. Beli satay arnab sepuluh batang. Kemudian isteri aku kena makan sepuluh batang itu. Tidak kisah dia alergik atau tidak. Kemudian ugutlah dia dengan berkata,

"Kalau tak makan ini, tak boleh balik kampung awak tahun ini." Mesti dia habiskan punya!

Kalau muka masam yang mengedikkan, buli lagi, suruh dia buat muka itu, dan tangkap gambar dia. Kemudian ugut lagi,

"Sekiranya tak mahu habiskan, abang letak muka gedik awak ini kat facebook." Mesti dia makan punya, sebab gambar-gambar di facebook semua kata-kata mutiara dari tokoh sahaja!

Hahahaha. Baiklah, jahat ke aku ini? Tak de lah jahat. Cuma bergurau sambil mendidik. Kehkehkeh. Memang seronok kalau begini. Lagi-lagi dia seorang guru sekolah rendah. Kenapa guru sekolah rendah? Yelah, di sekolah rendah, guru mesti bersikap baik, sopan, menjadi contoh kepada murid. Apabila di rumah gedik dan kena hukuman seperti hukuman kanak-kanak. Haha. Menarikkan? Lagi-lagi kalau gadis itu guru dispilin. Memang tak kering gusi. 

Senak perut aku ketawa, baiklah, Assalammulaikum!

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...