Sunday, August 5, 2012

10 Penulis TOP PTS

 
(Gambar: Sumber)  

Assalammulaikum, saya berbincang tajuk berkaitan diatas.

Analisis data royalti bagi jualan tahun 2011 menunjukkan beberapa fakta yang sangat relevan kepada penulis-penulis lain apabila merancang judul buku-buku yang mahu dihasilkan.

1. Fakta yang paling menarik adalah: 10 orang penerima royalti tertinggi menyumbang jualan buku-buku mereka yang bernilai RM12 juta (sebelum ditolak diskaun kepada pengedar).

2. Mereka semua mempunyai fokus bagi tema buku-tema buku mereka.

3. Mereka semua kuat mempromosi buku-buku mereka kepada peminat-peminat mereka, apakah secara off-line ataupun on-line.

Di samping itu mereka juga menjalin hubungan kerjasama yang sangat baik dengan editor masing-masing, dan juga dengan sesama penulis.
 Sumber

Dari maklumat di atas kita mengetahui kerjaya penulis bukan kerjaya yang dianggap "biasa-biasa" tetapi kini penulis-penulis menunjukkan "taring" mereka, apakah taring mereka?

RM 12 JUTA bukan angka yang sedikit. Kita boleh andaikan sahaja 2 juta ditolak sebagai diskaun dan setiap sepuluh orang penulis akan menerima RM1 Juta. Lebih atau kurang itu kita tolak ke tepi. 5 angka atau 6 angka pasti di tangan mereka.

1) Penulis TOP 10 PTS ini  mereka ada tema dan fokus kepada para pembaca. Mereka tahu siapa pembaca mereka dan tahu apa pembaca mereka mahukan dari karya mereka. Perlu membuat analisis. Bagaimana mahu membuat analisis?

 2) Dari maklumat di atas juga mereka penulis TOP 10 ini melakukan promosi untuk karya mereka. Promosi yang berjaya adalah pemasaran yang berjaya. Melalui Off-line dan On-line.

Contoh penulis dalam senarai TOP 10 PTS ini adalah AinMaisarah. Beliau melakukan pemasaran ke sekolah di serata Malaysia dan punyai peminat cilik yang ramai sehingga ibubapa pun minat buku beliau. Kenapa ibubapa mereka suka buku AinMaisarah, mudah, kerana Mahzab PTS sendiri mengamalkan Teknik Surah Yusuf yang sememang patuh syariah. Ada Barakah di situ.

3) AinMaisarah "Menjual" dirinya dengan merapatkan peminat-peminat ciliknya dengan imej yang mereka suka dan tertarik. Siapa pergi gerai AinMaisarah di Pesta Buku Antarabangsa akan melihat gerai AinMaisarah yang ceria itu. Lihat AinMaisarah tahu dan faham siapa pembaca dan pembaca mahukan dalam karya AinMaisarah.

Persoalan yang belum terjawab, bagaimana mahu membuat analisis "Siapa pembaca kita dan apa pembaca mereka mahukan?"
 Itu saya tidak tahu dan pakar. Tetapi saya ada andaian saya sendiri.

"Hantar proposal kepada mereka atau manuskrip penuh, terima atau tolak belakang kira. Biar Pihak Pmeasaran Penerbitan memikirkannya. hehe"

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...