Saturday, January 7, 2012

Pelaburan

Assalammulaikum dan salam sejahtera

Semenjak dua menjak ini,aku banyak menemui pelbagai pelaburan,ia mendekati aku kepada dunia pelaburan,sesuatu perkara yang aku suka tentang pelaburan,

Pelaburan yang aku tahu setakat ini,

Pelaburan Emas
Pelaburan Saham Amanah
Pelaburan saham di Bursa Saham

Tiga pelaburan ini yang aku serius nak tahu setakat ini,Pelaburan yang mula aku buat adalah Pelaburan Emas,tapi aku tak beli emas,aku beli Perak!!

Kenapa perak,kenapa bukan emas?!

Sebab semua tahu perak sekarang ini di bawah paras nilai yang SEBENAR.ye di bawah nilai SEBENAR.
(dah macam jurujual dah)

fikirkan semula harga emas mengikut pasaran semasa antara Rm163-170 SEgram.Plantinum(Emas Putih) RM 1,603-? Segram!..Perak?..Perak RM2.03 Segram..Jadi Perak murahkan?..Mengumpul perak pada nilai murah dan jual balik pada nilai tinggi..

Jadi bilakah akan naik?..mungkin 5 atau 10 tahun dari sekarang..ia pelaburan jangkang panjang..Perlu bersabar kerana nilai perak akan trend menaik..walaupun harganya turun sedikit..

Banyangkan 20 gram baru RM100 lebih nanti 10 tahun RM15,000 ringgit..hahaha..cukup kahwin dengan Mizz Liza..AHAHAHAHA!!..(Suka kau amirul)..kot2 dia sambung Ijazah Sarjana..Naik RM20,000..Wah,manyak mahal looo..jawapannya simpan perak banyak2 DER....settle....


Untuk Pelaburan kedua iaitu Saham Amanah..

Saham Amanah ini kita bagi dana kita kepada pihak pengurusan dana,dan pihak pengurusan dana itu akan melabur mengikut sektor yang ditetapkan,dan keuntungan akan diagihkan..

Keuntungan Saham Amanah yang aku tahu setakat ini..
Keuntungan Agihan(Dividen)
Peningkatan Nilai Modal..

Peningkatan Nilai Modal macam ni,contoh saham masa itu seunit harganya RM1.00,katakan korang melabur dana korang dengan minimum RM1000 ringgit..Pada pasaran semasa pemegang saham korang akan menaik ataupun menurun,mengikut KEBIJAKSANAAN korang sebagai Pelabur.contoh saham masa itu sedang menaik nilai seunit dana itu RM.9.00 seunit .ni CONTOH YE..Korang boleh kira 1000 darab dengan 9..berapakah?

Ilmu Saham Amanah ini aku tahu pada tahap itu sahaja,mungkin ada silapnya..sebab ini aku review di internet sahaja,bukan beli buku mengenai Saham Amanah..

Pelaburan ketiga..Iaitu Pelaburan Saham di BURSA SAHAM!

Yeah,bagi aku yang kurang matang dengan ilmu saham di Bursa Saham ini,aku boleh kata di sana terletak Pelabur-Pelabur yang Hardcore punya..mereka mencari untung dengan jangkang masa pendek..jika mereka berilmu..Pelabur paling hebat di dunia ialah Warren Buffet!..Terbaik...
Aku kurang mengerti saham ini,jadi aku tulis kosong lah..maksud aku tiada nilai tulisan aku untuk saham ketiga ini..

Pelaburan yang keempat!!Ehh2..ada ke dalam senarai..

Ialah Pelaburan FOREX!!!
Jeng2..Semua tahu pelaburan forex atau Pertukaran Wang Asing ini menjana keuntungan yang pantas!!..Keuntungan melipat kali ganda jika mereka berilmu..Pelaburan Forex kena belajar pada orang yang berjaya dan berpengalaman diluar sana..kerana jika tiada ilmu dalam pelaburan apa-apa pun ia seperti BERJUDI!..Faham?!..jadi penuhkan ilmu didada terang minda sedia bergerak(dah macam dr fadzilah come to me..hahaha..johan2..)..

Bagi kita yang orang islam,Perlu check betul2 pelaburan yang dibuat,sebab mungkin ia melanggar syariah..pastikan pelaburan anda ada Penasihat Syariah..Aku ambik serius tentang perkara ini sebab kalau pelaburan haram,haram lah rezeki aku..jadi untuk jadi pelabur bijak anda perlu check latarbelakang instrumen pelaburan atau syarikat yang anda mahu laburkan..pastikan ia ada Penasihat Syariah.Kalau rajin membaca pergi kedai MPH ATAU Popular,beli buku mengenai Perbankan Islam,Kewangan Islam,atau sebagainya..Yang aku tahu seorang ustaz ini namanya Zaharuddin.Ia ada tulis mengenai Kewangan Islam..sebab buka dia paling aku kenal,sebab asal aku belek2 je almari buku MPH ATAU POPULAR selalu jumpa buku beliau..

aku mahu beli buku beliau..insyAllah..

Okay Itu sahaja perkongsian ini..Assalamulaikum..:)



No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...