Thursday, August 25, 2011

Cerpen : Zahid (Mencuba Teori dan Teknik Surah Yusuf)

Zahid berkata pada ibu "Ibu saya hendak berbincang dengan ibu"

Ibu menjawab " Apanya Anakku?"

Zahid berkata "Zahid ingin menyambung pengajian Zahid di tingkatan enam"

Seraya mendengar kata-kata Zahid itu ibu Zahdi berkata " Adakah Zahid mampu? Di tingkatan enam itu sangat mencabar pengajiannya dan Zahid perlu berusaha dengan keras"

Zahid menjawab"Saya sanggup ibu kerana memang impian Zahid dari kecil lagi mahu sambung pengajian di tingkatan enam"

Ibu Zahid hanya diam.

Tiba-tiba ibunya berkata " Baik lah Anakku, Jaga lah dirimu elok-elok dan jauhi lah Anakku dari larangan-larangan Allah S.W.T. supaya Zahid bertakwa.

Zahid tersenyum lebar.

Zahid berkata " Terima Kasih ibu kerana membenarkan Zahid sambung pengajian Zahid di tingkatan enam"

Ibu memegang bahu Zahid dan berkata "Sama-sama Anakku,Belajar lah hingga ke menara gading"

__________________________________________________________

Zarina bertemu menemui Sofia dan berkata "Adakah kau tahu Zahid pelajar SPM 2010 itu akan menyambung pengajiannya tingkatan enam di sekolah ini"

Sofia menjawab "Benarkah berita itu?"

Zarina berkata "Sesungguhnya berita itu memang benar belaka kerana berita Aku terima dari ibuku sendiri dan Ibuku kawan rapat kepada ibu Zahid"

Sofia berkata "Jika benar, Jejaka tampan itu mesti jadi kegilaan ramai perempuan di sekolah ini"

Ini adalah percubaan aku mengenai Teori dan Teknik Surah Yusuf yang diperkenalkan oleh Puan Ainon Mohd iaitu Pengerusi PTS. Aku cuba menggunakan sebanyak unsur yang boleh.Untuk pengetahuan aku buat ini tanpa apa-apa kerangka kerja kerana ingin sangat cuba Teknik yang baru aku belajar ini..HEHE..jadi lepas ini aku akan buat kerangka cerita dan Larangan-izinan dalam Teori Sastera Hasanah. Pada pendapat aku, Kalau semua Teori Sastera Hasanah itu digunakan Karya itu ia akan berkekalan selama-lamanya.Kerana Karya itu Begitu Indah.

Assalammulaikum Terima Kasih Kerana Membaca :)

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...