Monday, August 22, 2011

Penulisan Puisi,Cerpen,Novel dan Membaca Bahan Kesusasteraan Sasterawan Negara dan Penulis Tersohor!!

Assalammulaikum..

Okay,Malam ini aku akan menceritakan balik buku atau ilmu bantu yang sudah separuh baca untuk aku menulis Sebuah Puisi,Cerpen,Novel dan menjadi Penulis Bebas.Untuk pengetahuan, Buku ilmu bantu Puisi masih dalam pencarian. Jadi, Aku cerita balik pada buka Cerpen.

Buku "Panduan Menulis Cerpen" Karya Jasni Matlani ini sangat bagus dan buat aku ketawa kecil.Kenapa? jika korang baca buku ini korang KERAP menemui ungkapan ayat "Teks Komsas dan Kesusasteraan Melayu Moden" untuk seorang pelajar sekolah menengah. Aku ketawa kecil sebab Penulis buku ini iaitu Jasni Matlani amat memberi penekanan kepada para pelajar sekolah menengah yang ingin menjadi Penulis Cerpen supaya membaca buku karya Berkualiti seperti Teks Komsas dan Kesusasteraan Melayu Moden. Untuk Peminat Sastera dan Penulis cerpen atau sastera Jasni Matlani menyarankan membaca Karya-karya yang berkualiti dari penulis yang bewibawa!!.Jadi, Aku semangat nak membaca bahan-bahan itu dan menjadi penulis cerpen Tersohor..hehe..Insyallah..Aku tak kenal sangat siapa Jasni Matlani ini tapi aku tahu Dia sebaris dengan Sasterawan Negara..huhu..Kira dalam cerita Naruto tu dia kira "Timbalan Hokage" lepas itu Aku.."Pemangku Hokage" (Aku main buat je jawatan ini..huhu..).....ceh2..Aku genin lagi dalam Jurus Kesusasteraan ini....dan Sasterawan Negara adalah "Hokage Kesusasteraan"

Masa aku keluar tadi pergi Jusco Bukit Raja aku beli dua buah buku iaitu "Panduan Menulis Novel Teknik Surah Yusuf" dan How Successful People Think Karya John C.Maxwell karya Terjemahaan keluaran PTS PROFESSIONAL. Masih dalam keadaan suci lagi dan bersih lepas ini aku baca puas-puas..huhu..

Untuk Mizz Liza lak Aku rindu kat dia. Jaga diri Elok-elok ye masuk Universiti nanti..hahah..(Macam bercinta je..)..Dia dapat IPTA Sains Islam..Jadi,Kau rasa U apa?..Tepat sekali..angkat kaki tanda beroronok...Untung dia dapat U..Syukur..Taniah di ucapkan..

Dan aku disini..mencari ilmu dan ilmu dengan belajar sendiri..Aku gembira mencari Ilmu..

Okay itu sahaja setakat ini..
Assalammulaikum
Meceh kerana Membaca!
(Klik ye Nuffnang tu..untuk tambah kredit Blog ini)
meceh!!

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...