Tuesday, April 10, 2012

Melayu

Assalammulaikum,
Hari ini dan waktu aku ingin membebel.HAHA.

Baiklah,Adlin ramlan ramli dalam iklan LRT,hingga iklan amalan mulia yang bergaduh dengan jiran dengan bangsa india,aku kurang pasti bergaduh mengenai apa.

Iklan LRT itu adlin seolah-olah tidak penduli dengan makcik mengandung sambil diperhatikan bangsa lain.
Iklan amalan mulia yang bergaduh dengan bangsa lain adalah melayu.

Dua iklan membuat aku fikir. Kenapa melayu?
Melayu yang tidak beradab (LRT)
Melayu tidak menghormati jirannya (Amalan mulia)

Aku bukan ingin kata yang bangsa lain itu PERLU/WAJIB kena pegang watak dalam iklan. Kawan-kawan malah di facebook ada india dan cina yang semuanya aku rasa memang baik dan sangat menghormati aku.

Aku hairannya.Dua iklan ini watak utama adalah Melayu yang menunjuk sikap yang memberi aku semacam negatif sahaja melayu ini buat. Macam ingin memburukkan bangsa melayu sahaja. Dengan bahasa kebangsaannya entah kemana penggunaannya dalam negara (Malay)(sia) , dan bangsa melayu digambar oleh media massa sebagai tidak menghormati bangsa atau orang lain. contohnya di atas. Masa aku di PLKN aku sangat gembira sebab aku dapat lepak dan gurau bersama bangsa india dan cina. Mana tidaknya tidur satu dom dan satu kompeni. Yangs seronok mereka siap kejut aku lagi suruh pergi sembahyang subuh.HEHE. Masa sekolah mana aku dapat semua ini.

Itu sahaja lah. aku bukan ingin kritik DEB. Aku fikir media massa lah yang buruk-buruk kan melayu ini. Oh ya,dua iklan itu adalah iklan (Ke) (RAJA) (an).

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...