Saturday, June 1, 2013

Buat Pinjaman atau Simpan?

Assalamualaikum!

Semalam bersembang dengan ayah. Cerita fasal perancangan mahu beli rumah pertama dalam masa dua tahun ini. Bercadang mahu ambik pinjaman, kata ayah aku boleh. Tapi tiba2 pula datang soalan aku.

Aku: Ayah, kalau buat pinjaman ini, kan. Kita cari duit untuk orang lain. Bukan cari duit untuk diri sendiri, kan?

Ayah: Betul tu.

Aku: Habis kalau macam tu, macam mana nak kumpul duit? Pinjaman 150k atau 10k nanti bayar balik kat mereka (Bank)

Ayah aku tiba2 datang idea bernasnya.

Ayah: Tak perlu pinjam duit tu. Kau tgk ini, sebulan kau perlu bayar kat bank RM892. Kalau tak perlu pinjam, cuma simpan. Simpan kat ASB. bunga naik nanti.

Aku: Wah! Bagus tu, tapi, kan. Tak nak melabur kat ASB sebab tak patuh syariah. Kalau SSP BSN nak lah,

Ayah: Suka hati kau lah. Simpan duit tu. Nanti boleh menang cabutan bertuah, boleh dapat kereta.

Aku: Tak terfikir pun nak menang kereta, ayah.

Ayah: Manalah tahu, rezeki, kan?

Aku: Mengangguk2.

Keadaan begini terjadi kalau tak terdesak sangat nak gunakan duit. Jadi dalam tempoh dua tahun, boleh lah simpan sikit belum campur dividen SSP BSN lagi. Walaupun ASB lebih lumayan tapi tak pastuh syariah. Rumah pertama bakal dibeli. Tak sabar rasanya. Nanti tiap bulan duit masuk. Penyewa bayar hutang bank, aku ambik sikit jer daipada profit tu.

Okaylah, itu saja. Assalamualaikum!

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...