Saturday, October 1, 2011

UNISEL & STPM

Assalammulaikum,Salam Sejahtera.

Semalam pukul 1.00 pagi aku balik rumah,balik dari Unisel (Universiti Selangor).Aku belajar di UNIVERSITI sekarang!IPTS!huhu..IPTA atau Study diluar negara insyallah satu hari nanti.huhu.Selama aku di Unisel.apa yang aku boleh cakapkan.aku rasa senang.Kiranya aku tak nervous sangat.Aku biasa-biasa sahaja.Alhamdulillah.Fisilitator okay,semua The Best.NC and TNC memang macam seorang GURU CEMERLANG DI SEKOLAH.sebab?hhmm..Cara mereka berborak dengan kami seperti sudah kenal lama.Selesa lah dengan diorang.

Kebanyakan intake september ini banyak lepasan STPM.so,kalau tanya "ambik apa?" "Pengurusan Industri" "oh,dip kan?" "degree :)". diploma boleh tahan gak. Aku ambik  "Foundation Of Manegement".Senang citer,dulu aku ada tulis kat blog yang aku nak ambik STPM kan?..Keluarga aku,keluarga Pak Lang aku,dan lain-lain melarangkannya.huhu..apa yang aku boleh cakap. Aku faham diorang mungkin ingin aku belajar lebih tinggi.padahal STPM itu pun tinggi gak..huhu..kebanyakan alasan diorang "STPM tu untuk orang non-bumi" "STPM untuk orang tak berjaya spm" "STPM itu hardcore" dan lain-lain.apa yang aku boleh cakap,aku faham.sebab apa aku faham?..aku apa faham apa pemikiran TRADISI yang ada sekeliling dunia family aku,maksud aku kehidupan sekitar hidup family aku. Aku tak salahkan diorang,cuma aku rasa macam kecewa ar,sebab diorang menerima apa sahaja kata-kata Pemikiran Popular ini. Pemikiran Popular ni sebenarnya ikut trend.Contoh "Penggunaan Kad kredit ia satu yang membebankan sekiranya tidak terkawal,tetapi kenapa masih ramai yang menggunakan Kad kredit yang tidak terkawal?" ini contoh yang John C.Mawell. mungkin lebih kurang contohnya itu. Orang ramai beranggap mengambil STPM ini orang-orang yang kurang berjaya spmnya.atau contoh-contoh yang aku berikan di atas. Pemikiran Popular ni apa aku yang boleh cakap,Mereka ini adalah orang-orang yang tidak berfikir secara kritis. itu sahaja. dan pendapat aku siapa yang ambik STPM ini orang hebat.sebab?mereka berani!.mereka ada keyakinan.mereka ada semangat.

Semasa aku daftar di kaunter Unisel.aku duduk bersebelahan seorang lelaki yang berasal P.pinang. aku kata "ambik apa?" "Pengurusan Pentadbiran" "oh,apa dip? "degree" "oh,STPM? "Ye,STPM".Perasaan aku pada tu aku cakap "Wow,hebat nya ambik STPM.".Aku tak pandang sebelah mata sesiapa yang ambik STPM,kerna mereka ini amat pandai sebab apa?

boleh bagi kat aku budak-budak yang pandai-pandai dan suruh mereka duduki STPM.Mereka mungkin ambik kalau tidak ditakluki pemikiran TRADISI. Kalau mereka tak mahu,mereka tak adalah pandai mana.Aku kata disini,STPM ini tinggi Level Study-nya.Kalau mereka betul-betul pandai kenapa mereka tak mahu duduki STPM?sebab mereka dikelilingi Pemikiran Popular.Budak pandai ia tidak takut ambik STPM Kerna?sebab dia tidak ditakluki Pemikiran Popular..disini jelas yang dia seorang punyai Pemikiran Kritis dalam membuat keputusan.dan ini baru betul-betul pandai.

Kepada Pelajar STPM
Kalau korang tanya mereka-mereka yang berjaya diluar sana,apa rahsia mereka berjaya? Kata mereka "Jika saya berusaha,saya akan dapat..Jika saya memberi,saya akan menerima" faham?..tak kisah apa falsafah mereka yang berbentuk pelbagai yang tersirat,mereka tahu apa yang mereka mahukan mereka perlu bermula dengan minda. Mereka akan positifkan minda mereka dan merangsangkan Pemikiran Positif ke arah apa yang mereka mahukan..dan lama kelamaan akan wujud tabiat berfikir Positif,dan wujud Falsafah mereka sendiri

Pelajar-pelajar yang pandai akademik memcabar lagi kepandaiannya.Memang ada,Golongan ini memang belajar dengan ihklas.menuntut ilmu dengan penuh ghairah.menghargai ilmu langit meninggi.dan mereka suka perkara yang mereka tak ketahui,dan mereka ingin mengetahui nya.mereka suka cabaran,mereka sanggup ambil risiko.sebab apa mereka buat semua itu?.."mereka mencari kebenaran"Semangat mereka umpama "Jika mereka ingin menoreh Gunung yang tinggi dan besar dengan tangan mereka,nescaya mereka akan melakukan,jika mereka ingin lakukan.Kalau korang nak tahu siapa kawan-kawan korang ada sifat macam ni..tanya mereka tentang subjek yang mereka anggap Paling susah. dan tunggu jawapan mereka.Kalau mereka kata negatif bukan lah sifat yang di atas kalau mereka kata "Aku rasa memerlukan usaha dan ketekunan pada tahap yang tinggi atau lebih kurang ayatnya atau Positif ayatnya.Mereka adalah golongan itu.
jadi korang berusaha belajar walaupun korang dari STPM.Jika orang menghina anda,mereka sebenar toyol dan bodoh(Pemikiran Popular).Anda seorang hebat.Kalau korang tanya golongan diatas itu apa yang mereka lakukan semua ini?sebab apa? mereka akan kata " Orang pandai bukan dari keputusan akademik,tapi mereka yang menimba ilmu itu adalah orang pandai  dan orang pandai akan menilai kepandaian mereka  apa yang saya boleh buat dengan ilmu mereka ada untuk menyelesaikan sesuatu masalah"

Jadi golongan adalah golongan yang berfikir dari kebiasaan masyarakat umum. Mereka mencari kebenaran dalam sesuatu masalah..Mereka menimba ilmu bukan untuk segulung Ijazah tetapi hanya mengetahui kebenaran yang sebenar.
 Sekian Terima Kasih :)
Assalammulaikum :()

No comments:

Post a Comment

Rakan Amirul Mohamed Berkata..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...